Jak prowadzić firmowy Fanpage na Facebooku? Podstawy, o których warto pamiętać.

Po pierwsze – czy każda firma potrzebuje Facebooka?

Zdecydowanie nie. Co więcej, źle prowadzony profil może nam wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Zanim zdecydujesz się na założenie strony firmy warto, abyś odpowiedział sobie na kilka krótkich pytań.

 

Czy będę potrafił dotrzeć do mojej grupy docelowej i spełnić swoje biznesowe cele?

 Albo inaczej, czy moi klienci są aktywnymi użytkownikami Facebooka i będę potrafił zainteresować ich publikowaną treścią. Zastanów się, na jakie potrzeby odpowiada Twój produkt – czy są to incydentalne zdarzenia, wymagające szybkiego działania czy też regularne, powtarzalne potrzeby? Czy Twój Klient to Klient powracający? Jeśli oferujesz produkt lub usługę, z której nie korzysta się w sposób powtarzalny, a Klienci potrzebują jej w wyjątkowych okolicznościach, gdzie znaczenie ma czas – zainwestuj środki reklamowe gdzie indziej.

Przykładowo, jeśli Twoja firma zajmuje się naprawą pralek, skup się na reklamie w wyszukiwarkach.

Dlaczego? Bo twój Klient, szukając pod presją czasową kogoś kto pomoże mu z awarią, skorzysta z najpewniej z Google, a po zakończonym zleceniu jego zainteresowanie tematyką zepsutych pralek, prawdopodobnie spadnie do zera.

Oczywiście, sama obecność na Facebooku może mieć znaczenie wizerunkowe, jednak w niewielkiej firmie optymalne lokowanie zasobów – czasowych i pieniężnych jest niezmiernie ważna.

Czy mam czas i pieniądze?

Facebook nie jest darmowy. Wbrew powitalnemu hasłu, aby korzystać z Facebooka w celach biznesowych, po prostu – musisz mieć na to budżet. Obecne algorytmy sprawiają, że aby rozszerzyć zasięg swojej strony i publikowanych treści, konieczna jest inwestycja w środki reklamowe. Dlatego, tak bardzo istotnym jest fakt, czy na pewno masz do kogo mówić i wiesz, jak do niego mówić.

Czas to także pieniądz. Zastanów się więc nad tym, czy sam, lub z pomocą oddelegowanego pracownika, będziesz w stanie regularnie dostarczać swoim odbiorcom wartościowe i interesujące treści.

Jeśli na obydwa pytania odpowiedziałeś twierdząco – przejdźmy dalej.

 

Czy mam plan?

Dobra komunikacja wymaga strategii. Pomyśl o tym, kim jest Twój Klient. Co lubi, co może go interesować i wreszcie – co może go bawić. Pamiętaj o tym, że Facebook to przede wszystkim serwis społecznościowy i około 10% Twoich treści powinno mieć charakter rozluźniający.

Pomysł o wizualnej stronie Twojego profilu. To bardzo ważne – zarówno w przypadku zwykłych treści, jak i treści reklamowych. Nie potrafisz posługiwać się żadnym programem graficznym? Wcale nie musisz. W internecie znajdziesz wiele narzędzi, które laikom pozwalają na przygotowanie grafik odpowiednich dla społecznościowej komunikacji. Nie zmienia to faktu, że ich charakter powinieneś dostosować do swojej grupy docelowej i dbać o możliwie dużą spójność swoich postów.

Zastanów się także, jaki charakter komunikacji jest odpowiedni dla Twojej firmy? Nie musisz być zabawny za wszelką cenę, jeśli prowadzisz fanpage galerii sztuki. Niewiele da budowanie wizerunku eksperta, jeśli Twoi odbiorcy nastawieni są na rozrywkę.

Korzystaj z wyobraźni, szukaj ciekawych case’ów, buduj strategię. Przede wszystkim zaś, pamiętaj do kogo mówisz.

Czy mam na pewno odpowiednio dużo czasu?

Jeszcze raz. Pamiętaj, że obecność na Facebooku to interakcja. A przynajmniej, tak być powinno. Niemniej, wiele Fanpage stało się stronami typowo reklamowymi, gdzie społeczność nie wykazuje praktycznie żadnej aktywności.

Jeśli jednak uda Ci się sprawić, że Twoi fani będą pisać, komentować i reagować – musisz być przygotowany na reakcję.

Podziękuj za dobre słowo, odpowiadaj użytkownikom, którzy potrzebują Twojej pomocy i w końcu – reaguj na krytykę w odpowiedni sposób.

Czy jestem gotowy na kryzys?

Obecność firmy na Facebooku, daje jego użytkownikom możliwość nieporównywalnie szybkiego i prostego wyrażenia opinii na temat marki czy publikowanych przez nią treści.

Case’y sytuacji kryzysowych w social media pokazują, iż to właśnie niewłaściwa reakcja na krytykę bywa jedną z najbardziej „problemogennych” aktywności administratów fanpage.

Po pierwsze – musisz być spokojny. Nawet jeśli wysuwane wobec Ciebie zarzuty mijają się z prawdą lub/i postrzegasz je jako mocno krzywdzące – w komunikacji zachowaj zimną krew. Niekulturalne czy wręcz wulgarne odpowiedzi, a co gorsza – obrażanie dyskutanta czy odwoływanie się bezpośrednio do jego osoby, to najgorsza z możliwych opcji.

Nie bój się przepraszać. Jeśli nawaliłeś (jesteśmy tylko ludźmi), przyznaj się do błędu i zaproponuj rekompensatę adekwatną czy wyrządzonej szkody. Jeśli krytyka wydaje Ci się bezpodstawna, postaraj się wyjaśnić przyczyny niezadowolenia.

To, co najważniejsze to cierpliwość i dostępność, pamiętaj bowiem o tym, że szybkość reakcji ma tutaj kluczowe znaczenie.

Bądź aktywny

Jeśli Twoi potencjalni odbiorcy są już na Facebooku, staraj się docierać do nich nie tylko za pomocą reklamy i angażujących treści. Komentuj, lajkuj, bądź widoczny.

Jeśli zależy Ci na pozycji eksperta, znajdź strony, które już posiadają fanów zbliżonych do Twojego targetu i bierz udział w dyskusji. Jeśli ktoś oznaczy Twoją stronę – koniecznie napisz w komentarzu kilka słów od siebie.

Od czego zacząć?

Kiedy masz już plan, czas na zdobycie publiki. Pewnie, co zrobisz to wysłanie zaproszenia do Twoich znajomych. Nie ma w tym nic złego. Po pierwsze, dobrze zdobyć kilku fanów na sam początek. Po drugie – znajomi też mają znajomych, więc dobrze aby wiedzieli, czym się zajmujesz.

Po publikacji pierwszych treści pomyśl o wdrożeniu działań reklamowych. Reklama na Facebooku to obecnie materiał na osobne opracowanie. Wynika to z dużych możliwości samego serwisu, ale i ogromu narzędzi wspierających, które możemy wykorzystać.

To, o czym musisz pamiętać na samym początku, to doprecyzowanie Twojej grupy docelowej i odpowiednie przygotowanie samej reklamy. Wybierz ciekawe grafiki, napisz intrygujący tekst, zobacz jak robią to inni.

Zgłębiaj temat. Im większą wiedzę posiadasz na temat efektywnych działań reklamowych, tym mniej będą Cię one kosztowały.

Jak to robić?

Nie ma jednej gotowej recepty. Wszystko zależy od specyfiki Twojej branży i marki. Pamiętaj przede wszystkim o tym, aby nie działać ad hoc. Bądź regularny i nie dopuszczaj do długich przerw z publikacjach. Nie pozwól, aby Twój fanpage wyglądał na martwy, ale też nie zasypuj swoich użytkowników kilkunastoma postami dziennie.

Co możesz publikować? Zastanów się, jak bardzo chcesz pokazać swoją firmę. Jeśli masz świetny team, a Twoi pracownicy są gotowi do wspólnych aktywności – wykorzystaj to. Pokaż, że tak samo, jak o jakość produktów dbasz o atmosferę w swoim teamie. Kiedy będziesz potrzebował nowych pracowników – dowody na dobrą atmosferę w pracy, na pewno Ci w tym pomogą.

Komunikuj to, co jest dla Ciebie ważne, ale pamiętaj o tym, że powinno mieć też znaczenie dla Twoich Klientów. Analizuj. Patrz, co budzi zaangażowanie, sprawdzaj kiedy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna i w oparciu o to, modyfikuj swój przygotowany wcześniej plan.

 

Jak sobie pomóc?

https://www.canva.com – narzędzie do Tworzenia grafik, także na potrzeby social media. Intuicyjne, z dużą bazą przyjemnych szablonów, które możesz wykorzystać.

https://www.picmonkey.com – banalnie proste, darmowe w podstawowej opcji narzędzie do obróbki zdjęć

https://pixabay.com – serwis z darmowymi zdjęciami stockowymi

No Comments

Post A Comment