Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o WordPressie, ale baliście się zapytać

Obecnie,  już co piąta strona internetowa oparta jest na systemie WordPress. Nie bez przyczyny.  Ten darmowy, a jednocześnie dający ogromne możliwości CMS to prawdziwa rewolucja, dzięki której zarządzanie stroną internetową stało się banalnie proste.

Let’s get it started

WordPress oficjalnie funkcjonuje od 2003 roku, kiedy to nastąpiła jego publiczna premiera. Na samym początku miał służyć jedynie jako platforma blogowa, do czego oficjalnie został stworzony. Web developerzy bardzo szybko dostrzegli jednak potencjał nowego narzędzia.

Po pierwsze system był,  jest (i prawdopodobnie pozostanie) zupełnie darmowy.

Po drugie – repozytorium dodatków, często również darmowych, pozwala praktycznie na nieograniczoną rozbudowę jego możliwości.

Po trzecie – ogromna baza szablonów, bezpłatnych i komercyjnych dostępnych na popularnych marketplace’ach, przeorganizowała rynek produkcji stron internetowych, skracając czas realizacji i pozwalając na znaczne obniżenie stawek.

Zrób to sam

Samodzielne zarządzanie. Gwarantuje je każdy, nawet średniozaawansowany autorski CMS. Jednak to właśnie WordPress, jako uniwersalny system sprawił, że administracją strony internetowej może zajmować się dzisiaj praktycznie każdy.

Dla klienta fakt ten przekuwa się na zasadniczy atut – niezależność od podmiotów zewnętrznych przy prostych pracach aktualizacyjnych. Wrzucenie zdjęć do galerii, zmiana tekstu czy danych kontaktowych, to w WordPressie kilka kliknięć, których przyswojenie nie wymaga praktycznie żadnej wiedzy programistycznej.

Co więcej, przyjazny i intuicyjny interfejs sprawia, że korzystanie z panelu nie wydaje się być trudniejsze niż zarządzanie chociażby kontem w serwisie społecznościowym.

Szablonowo?

Można i tak. Można również zupełnie po swojemu. Choć w pierwszej części wspomnieliśmy o popularnych szablonach, nie oznacza to, że klient decydując się na szablon zupełnie porzuca wizję autorskiej strony, opartej na budowanym od zera layoucie.

Każda autorska grafika, może zostać zaprogramowana tak, by przyszły administrator mógł wprowadzać zmiany właśnie za pomocą panelu WordPress.

Choć część klientów obrusza się na szablony, nazywając je najczęściej nieco niesprawiedliwie gotowcami, jest to rozwiązanie, którego na pewno nie należy skreślać.

Należy pamiętać, że stanowią one jedynie szkielet, a zlecając pracę agencji czy programiście można liczyć na jego znaczne modyfikacje. Strony zbudowane w oparciu o szablon, niejednokrotnie stanowią wizytówki dużych firm, urzędów czy nawet przedstawicieli branży artystycznej – muzyków, projektantów czy fotografów.

Ograniczenie prac programistycznych,  a tym samym kosztów to w tym przypadku niewątpliwy atut.

Decyzja o wyborze autorskiej grafiki lub szablonu powinna zależeć przede wszystkim od specyfiki działalności (jeśli jesteś grafikiem, dlaczego miałbyś sam nie zaprojektować swojej strony?) i możliwości budżetowych klienta.

Warto jednak pamiętać, że nad stworzeniem „gotowców” pracują najlepsze załogi: programistów, designerów oraz specjalistów od UX i UI. Połączenie ich produktów z pracą doświadczonego programisty to jednocześnie połączenie światowej klasy rozwiązań ze wszystkimi możliwościami jakich oczekiwalibyśmy od swojej przyszłej strony.

Całkiem bezpiecznie

Twórcy WordPressa wykonali kawał naprawdę dobrej roboty. Jeżeli tylko updatujemy naszą instalacje do najnowszej wersji a wszystkie posiadane przez nas dodatki pochodzą z zaufanych źródeł to z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że jesteśmy bezpieczni.

Oczywistym jest fakt, że nie ma rzeczy niemożliwych do złamania. Tej regule nie wymyka się również i WordPress.  W przypadku wprawnego hakera (crackera) nie wymagałoby to pewnie ogromnych nakładów pracy.  Należy jednak pamiętać, że wiele największych korporacji zaufało WordPressowi i używa go jako swojego podstawowego CMS czy oprogramowania blogowego (by wspomnieć chociażby  Ford, Sony, Yahoo czy branżowy Smashing Magazine).

Na dobrej pozycji

Istotną kwestią w przypadku strony internetowej, z czego dzisiaj zdają sobie sprawę już chyba wszyscy,  jest SEO, czyli jej optymalizacja pod względem wyszukiwarek. Nie bez powodu WordPress został ogłoszony najbardziej „seo przyjaznym” darmowym systemem na rynku.

Solidnym atutem jest obecność wtyczek, pomagających w optymalizacji treści. Nie można jednak zapominać, że to właśnie unikatowy i atrakcyjny content decyzuje o tym, jak będziemy odbierani przez kluczowe wyszukiwarki.

Linki i źródła:

http://wordpress.com/ – blog WordPress w domenie wordpress.com

http://wordpress.org/ – oficjalna strona

http://codex.wordpress.org/Main_Page – dokumentacja

http://wordpress.org/extend/themes/ – oficjalne repozytorium szablonów

http://wordpress.org/extend/plugins/ – oficjalne repozytorium pluginów

http://www.templatemonster.com/ – TemplateMonster

http://themeforest.net/ – Themeforest

No Comments

Post A Comment